Uber címkéhez tartozó bejegyzések

A lex Uber semmit nem old meg

Az Uber magyarországi megjelenésekor írtam egy posztot arról, hogy szerintem miért hülyeség tiltani a szolgáltatást, nemrég pedig egy kicsit mélyebben is beleástam magam a dologba, ennek végeredménye a hvg.hu-n olvasható. Kiderült, nem csak én, nálam jobban hozzáértők is úgy gondolják, az Uber már a jövő gazdaságának szereplője, a klasszikus üzleti modell pedig átalakulóban van. Minden más, gondolkodtató részlet itt.

 

Miért hülyeség tiltani az Ubert?

A Magyar Posta törvénnyel szeretné szabályozni, hogy Magyarországon se telefont, se internetet ne lehessen használni, mert az árt az üzletének, kevesebben küldenek például levelet egymásnak. A legérzékletesebben talán a fenti fiktív példával lehetne szemléltetni azt, mit próbálnak most a budapesti taxisok elérni az Uber ellen.

Június óta tudni lehetett, hogy a világ egyik legnagyobb közösségi taxiszolgáltatója, az Uber Magyarországon szeretne terjeszkedni, és a hírrel egyszerre derült ki az is: a hatóságok nem mennek el szó nélkül az új piaci szereplő megjelenése mellett – vagyis megpróbálják illegalizálni azt. Szomorú.

GTY 495298219 I FIN HUM GBR EN

Oké, az tény, hogy nemcsak idehaza, de a világban mindenhol “fellázadtak” a taxisok, amikor a cég elindította a szolgáltatását: Amerikában, Franciaországban, Angliában például. Ettől függetlenül mások hülye döntésével nem szerencsés a miénket indokolni, mindegy, hogy azt hol csinálják.

Valószínűleg nem lövök nagyon mellé, ha azt mondom: a következő hónapokban komoly csatározás lesz a taxisok és az Uber között, és a sofőrök is sűrű ellenőrzésre számíthatnak majd.

Mert igazából mi történik: x darab szolgáltató mellett megjelenik még egy, aki olcsóbban, kényelmesebben, egyszóval jobban biztosítja ugyanazt, amit a többiek. Ez normális esetben egy egészséges versenyhelyzetet kellene, hogy teremtsen ahelyett, hogy a többi szolgáltató a jogszabályok alkotóival próbálja meggátolni az új szolgáltató piacra lépését. Ha az Uber valóban versenyhátrányba hozza a taxikat, akkor a szolgáltatás gáncsolását nem is tudom, minek lehetne nevezni.

A legfontosabb kérdés az ügyben viszont az: lehet-e 2014-ben korlátozni egy olyan közösségi szolgáltatást, ami az addigi meglévőt kínálja olcsóbban és jobban? Mert ha igen, akkor az nemcsak az Ubernek lesz rossz, hanem minden olyan szolgáltatásnak, ami már piacra lépett. Ennyi erővel fel lehetne lépni az Oszkár, az AirBnB, vagy épp az egész internet ellen, mert mindegyik valamilyen érdekkör érdekeit sérti. A világ viszont épp az ellenkező irányba halad (v.ö.: tudományos fejlődés gáncsolása a középkorban).

Kép innen.