facebook kategória bejegyzései

London VLOG – Meghívott a Facebook

Néhány nappal ezelőtt készítettem el a Falcon Heavy tesztjéről szóló videót, amiben már (roppant titokzatos módon) már utaltam rá, hogy a következő adás(ok) különleges(ek) lesz(nek). Igen, kicsit sok a zárójel.

Jelentem, az új rész megérkezett. Szóval a dolog úgy volt, hogy a Facebook még tavaly novemberben belengette, hogy lesz egy izgalmas konferenciájuk Facebook Community Summit címmel Európában – egész pontosan Londonban. Ez azért is nagy dolog, mert ilyesmit még nem csináltak, pláne nem olyat, ami kifejezetten a közép-kelet-európai facebookosokra koncentrál.

Az esemény persze nagyon jól illeszkedik abba a koncepcióba (vagy nevezzük újévi fogadalomnak, ahogy jól esik), amit Mark Zuckerberg talált ki még az év elején, miszerint jobbá akarja tenni a Facebookot. Egész pontosan visszanyúlna a gyökerekhez, hogy a közösségi oldal erősítsen közösségi fronton. A Summitra úgy kellett jelentkezni, majd egy kiválasztási folyamat után értesítették a szerencséseket, hogy mehetnek. Bár a szervezésnek azért megvoltak a maga gyerekbetegségei, összességében nagyon jó móka volt a dolog.

Az eseményből készítettem egy kétrészes vlogot, egy utazós nappal és egy eseményes nappal. Ez most az első rész, szerességetek annyira, amennyire én szerettem felvenni és megvágni. (aka nagyon)

Könnyen lehet állásod, ha okosan Facebookozol

Kifejezetten érdekes azt látni, hogy a Facebooknak nemcsak online, de offline téren is megkkora hatása van. A cégek ugyanis ma már nemcsak az alapján döntik el, hogy kit vegyenek fel dolgozni, hogy milyen az önéletrajzza vagy a motivációs levele, hanem azt is megnézik, mi mindent szokott közzétenni az illető a közösségi oldalon. Ez nemcsak a munkaadónak, de a munkavállalónak is előnyére válhat, mert így jó eséllyel olyan helyre fogják felvenni dolgozni, ahol jól is érzi magát. Persze ehhez az kell, hogy okosan használjuk a Facebookot.

Jön az ingyen felhasználható zene a YouTube-ra?

Jó ideje lehet már tudni arról, hogy a Facebook a YouTube vetélytársa akar lenni: először létrehoztak egy videós felületet, ami nagyban hasonlít a Google megoldására, aztán elkezdték átcsábítani a videósokat azzal, hogy Zuckerbergék is részt ajánlottak a tartalmakon megjelenő hirdetések bevételei után. Nemrég pedig kiderült, a már meg is egyeztek két nagy zenei kiadóval (Universal és Sony), hogy a zenéket ingyen használhatják fel a videósok a videóikban. Pontosabban: a Facebook fizet a kiadóknak minden egyes videóban megjelenő zene után.

Aki kicsit is foglalkozott már YouTube-os videók készítésével, az pontosan tudja, egy ilyen megállapodás mekkora segítséget nyújt a tartalomgyártóknak. Ahhoz ugyanis, hogy a videóban (megfelelő minőségű) zene legyen, alapvetően vagy olyan zenét kell választani, ami már eleve mentes mindenféle jogi követeléstől, vagy a használatért fizetni kell. Illetve van még egy harmadik lehetőség is, hogy csak bizonyos hosszúságú zenét tesz valaki a videója alá, és reménykedik benne, hogy a jogtulajdonos nem fog lecsapni rá soha, különben oda a videó hangsávja.

Egy olyan megállapodás viszont, mint amit a Facebook kötött, óriási csábító erő lehet a YouTube-on élő felhasználók számára. Vagy elhozhatja azt a Kánaánt, amit régóta vártunk.

Azzal, hogy a Facebook akar lenni az új YouTube (is), Zuckerbergék megtörik a Google jelenlegi monopol helyzetét. A Google ugyanis a Facebook tető alá hozott megállapodásai után lépéskényszerbe került: ha nem akarja, hogy felhasználói meginduljanak a Facebook felé, hasonló megállapodást kell kötnie a kiadókkal. Bár a fejesek reakciója finoman szólva sem túl gyors – elég csak a Paul Logan-esetre gondolni (erről majd egy másik posztban írok) –, előbb-utóbb egész biztosan lépnek majd az ügyben.

De mielőtt még pezsgőt bontanánk, egy apróságról azonban nem szabad megfeledkezni: egy ilyen megállapodás kétélű fegyver is lehet. Mert az csak egy dolog, hogy ingyen lehet zenét felhasználni a videóhoz, de ha a nagyon később esetleg összerúgják a port, a zenei kiadók könnyen dönthetnek amellett, hogy attól fogva ismét letiltják/letiltatják a hangsávokat.

Persze ez utóbbi csak elméleti feltételezés, de abban majdnem teljesen biztos vagyok, hogy hamarosan nagy változás jöhet a YouTube-ra is.

Álláskeresés 2.0

Nehezen tudom megérteni azokat, akik akkor is takargatják a facebookos üzenőfalukat, amikor épp munkát keresnek. Persze nem véletlenül találták ki az opciót, amivel a hozzáférést lehet állítgatni, de ne legyenek illúzióink: a leendő munkáltató 2013-ban igenis kíváncsi arra, hogy kik vagyunk, mik vagyunk, az önéletrajzban és/vagy motivációs levélben mennyire mondunk igazat. Ráadásul a nemzetközi trendek is ebbe az irányba mutatnak.

A mashable nemrég írt arról, hogy az állást kínáló cégek milyen információra és hol kíváncsiak a leendő alkalmazottakkal kapcsolatban. Az eredmény jól tükrözi a valóságot: a szakmai végzettségen kívül azt is kutatják, milyen emberek vagyunk valójában, ehhez pedig nemcsak a Facebook-profilba, de még a YouTube-csatornába is bepillantanak. Ráadásul teljesen jogosan, mert ki szeretne egy olyan emberrel együtt dolgozni, akinek mondjuk megnyerő a külseje, de szabadidejében macskát kínzó videókat gyűjt a profiljába? Ugye. Senki.

Éppen ezért úgy gondolom, 2013-ban sokkal több hátránya származik az embernek abból, ha tilt, mintha megmutatja magát. Egyrészt rögtön ott a kérdés, hogy miért tartja magát (és a véleményét) valaki vállalhatatlannak a külvilág felé, másrészt pedig könnyen lehet előny a láthatóságból, mert lehet, az adott ember szakmailag kevésbé van a toppon, a közösségi megnyilvánulásaiból viszont kitűnik, mennyire jó csapatjátékos válhatna belőle. Ha valaki külföldön szeretne munkát vállalni, jobban teszi, ha enged a kíváncsi szemeknek, de az itthoni munkák esetében is egyre inkább ez a helyzet. A 2013 júliusi adatok szerint ugyanis 2011 óta a felnőtt internetezők közel fele(!), 48 százaléka keresett online munkát – és jó eséllyel jelentkezett is valahova elektronikus formában. Ilyenkor mínusz pont lehet, ha nem találnak meg bennünket, vagy ha úgy tetszik, fordítsuk meg a dolgot: a többi pályázóhoz képest előny lehet, ha könnyen ránk találnak.

A Facebook mellett érdemes egyébként más alternatívákat is keresni, mert a jelek szerint egyre inkább azokra figyelnek fel, akik nem a hagyományos – gépelt CV-motivációs levél kombóval próbálkoznak. Jó segítség lehet ehhez a Linkedin, ami a felmérések szerint az egyik legkedveltebb oldalnak számít a külföldi munkáltatók körében: az esetek 94 százalékában csekkolják a leendő alkalmazott profilját, de a Facebook a maga 65, a Twitter pedig a maga 55 százalékával is fontos szerephez jut. A Linkedin-nel itthon is nyugodtan lehet próbálkozni – a statisztikák szerint Magyarországról is egyre többen regisztrálnak -, de jó segítség lehet még az about.me is, ahol gyakorlatilag minden olyan információt a leendő munkáltató kezébe adhatunk, amire kíváncsi lehet velünk kapcsolatban. Ha ezeket a lehetőségeket valaki ügyesen (ki) használja, könnyen a többiek elé kerülhet.

Nagyobb képekkel posztol a Facebook

Amíg a világ az Apple legújabb bejelentéseit leste, addig a Facebook fogta magát, és már idehaza is elérhetővé tette az új posztolási formát. Eleget téve a vizualitásnak, megnövelte a szöveges posztokhoz tartozó képek méretét, így téve hangsúlyosabbá ezeket a bejegyzéseket is.

Ami konkrétan történt: az eddigi négyzetbe kényszerített képek helyett mostantól fekvő képeket kapunk, méghozzá a posztunk tetején, jóval nagyobb méretben. A kép alatt jön mondjuk a cikk címe, még lejjebb pedig az ajánló. Persze ez csak azoknál a posztoknál érvényes, ahol első képként egy fekvőt olvas be a Facebook algoritmusa – vagyis a cikk első képének fekvőnek kell, hogy legyen -, egyébként álló kép esetében továbbra is a régi formában posztolhatunk. A posztolási forma egyébként visszamenőleg is változott, így ne lepődjön meg senki, ha a régi bejegyzéseivel ilyen formában találkozik a hírfolyamban. Ha esetleg a – gyakran előforduló – hiba miatt a poszthoz nem jelenik meg a kép, itt egy korábbi írásom, hogy miként lehet orvosolni a problémát.

Ezzel együtt a híroldalak esetében még nagyobb lesz a felelősség a szerkesztőkön is, mert amíg eddig kevésbé volt feltűnő egy-egy hibás kép, addig most minden szem elé kerül, ami jelentősen befolyásolja majd az átkattintás mennyiségét.

Így javíts meg egy Facebook-posztot

Szerző: Bejegyzés időpontja: | Kategória: facebook | Címke:

Biztos sokan futottatok már bele abba a hibába, hogy kitennétek kedvenc videótokat, vagy egy érdekes cikket az üzenőfalra, de valamiért nem úgy akar megjelenni, ahogy szokott: a kevésbé rosszabbik esetben csak a kép hiányzik az ajánló mellől, rosszabbik esetben viszont csak a hivatkozás linkjét jeleníti meg. Mindkettő elég zavaró tud lenni, a Facebook viszont kínál egy orvoslási lehetőséget.

Fejlesztőknek találták ki, de alapvetően segíthet a problémán a Facebook Debugger. Ez az oldal nem csinál mást, mint megkeresi és kijavítja azt a hibát, ami gátolja az általunk megosztani kívánt oldal betöltését. A program lefutása után minden valószínűség szerint úgy fog megjelenni kedvenc cikkünk/videónk, ahogy mi szerettük volna.

A text mezőbe annak az oldalnak/cikknek/videónak a linkjét kell bemásolnunk, amit meg szeretnénk osztani, majd megnyomni a Hibakeresés gombot. Ha a program lefutott, egy rakás kódot ír majd ki nekünk, amire igazából nincs szükségünk. Ha az og:image mezőnél megjelenik egy kép, akkor már sínen vagyunk: innentől kezdve az egyetlen teendő, hogy újra fogjuk a linket, és megosztjuk ott, ahol eddig is szerettük volna.

Ez a trükk különösen hasznos azoknak a felhasználóknak, akik munkájuk miatt is gyakran használják a Facebookot.

Átverés lapul a színes Facebook mögött

Az elmúlt napokban több ismerősöm is posztolta az üzenőfalra a “Change Facebook Colour” felhívást, ami azonban nem más, mint egy hiszékenységre épülő átverés. A jelenség nem új keletű, a mashable.com már 2012 decemberében is felhívta rá a figyelmet, a jelek szerint viszont mutálódott a dolog.

A scam (magyarul átverés) szerint ahhoz, hogy színes legyen az oldalunk, meg kell osztanunk az alkalmazást az ismerőseinkkel is, majd egy párbeszédablakban arra kér bennünket, mondjuk el véleményünket az új kinézetről. Valószínűleg nem árulok el nagy titkot, ha elmondom, a véleményezés után sem változik meg a Facebook oldalunk színe, cserébe viszont egy olyan oldalra lépünk át, ami pénzt hoz a készítője konyhájára. Ráadásul egy képet is megoszt az üzenőfalon, melyen egy rakás ismerősünket bejelöli (így tovább terjed a kép), majd rögtön elsőként oda is kommenteli – angolul -, hogy milyen jó ez az új színes Facebook.

Sajnos a scam az emberek hiszékenységére épít, ami a jelek szerint működik. Persze akkor sincs gond, ha beleestünk a csapdába, mert az alkalmazásaink közül egy mozdulattal törölhetjük az appot, viszont sokkal egyszerűbb lenne az életünk, ha a lendületből kattintás helyett inkább gondolkodnánk egy kicsit.